sobota, 9 maja 2015

#51 Wróć, jeśli pamiętasz

Tytuł: Wróć, jeśli pamiętasz
Autorka: Gayle Forman
Liczba stron: 287
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia

Minęły trzy lata od tragicznego wypadku, który na zawsze zmienił życie Mii. Chociaż dziewczyna straciła rodziców i młodszego brata, postanowiła żyć dalej. Obudziła się ze śpiączki… ale zniknęła z życia Adama.

Teraz żyją osobno po dwóch stronach Ameryki – Mia jako wschodząca gwiazda wśród wiolonczelistek, Adam jako rockman, idol nastolatek i obiekt zainteresowania tabloidów. Pewnego dnia los daje im drugą szansę…

Przemierzając ulice Nowego Jorku, miasta, które stało się nowym domem Mii, wyruszą w podróż w przeszłość. Czy uda im się odnaleźć miłość? Czy Mię i Adama czeka wspólna przyszłość?

Pierwsza część, czyli "Zostań, jeśli kochasz" była bestsellerem. Nie dość, że książka zdobyła furorę to film także. Pierwsza część bardzo mi się podobała, film mniej niż książka, ale to z racji aktorki, która grała Mię (nie lubię jej, ma irytujący sposób grania).Gdy wyszła druga część byłam ciekawa czy dorówna pierwszej. I z ręką na sercu mogę powiedzieć, że była nawet lepsza. A dlaczego? Już tłumaczę.

Po pierwsze, na początku książki dowiadujemy się, że bohaterowie są bardzo sławni, Adam gra w znanym zespole, a Mia jest światowej sławy wiolonczelistką. W książce opisano codzienne życie takich gwiazd (głównie Adama). Sława nie jest taka piękna jak się zawsze wydaje. Zero prywatności, ludzie napastują Cię na każdym kroku, nie możesz wyjść do sklepu czy na normalny spacer nie zauważony przez fanów. Ale najgorszy jest ten brak prywatności, gdy ludzie wchodzą nam z butami w życie i chcą się dowiedzieć jak najwięcej. Wiadomo, że z czasem człowiek może nie wytrzymać i wybuchnąć przez to wszystko. A co się wtedy dzieje? Media huczą od tego, że dany artysta nie umie panować nad sobą, nie szanuje innych itp. Nie wygląda to już tak różowo prawda? I taki właśnie jest Adam- pragnął sławy, ale teraz powoli nie daje sobie z nią rady. To mi się w tej książce spodobało. Nie pokazano jaka sława jest świetna, pieniądze, flesze, fani, ale tą ciemną stronę. 

Z postaci brakowało mi tutaj bardzo dziadków Mii. Są tylko wspomnienia z nimi i ewentualnie przewijają się w rozmowach, ale nic więcej. W pierwszej części bardzo ich polubiłam, kochani, troszczący się dziadkowie, czyli idealni. Tak samo nie mamy tutaj wiele przyjaciółki Mii, Kim. Ale za nią to akurat nie tęsknie, irytowała mnie trochę w pierwszej części. 

Jedyny minus to chyba okładka. Pierwsza, niby filmowa, ale miała w sobie to coś. Nie było to jednolite zdjęcie jak w tej części, ale kolaż z kilku różnych. I to mi się bardzo spodobało. Takie krótkie podsumowanie książki na okładce. A ta? Pospolita, zwykła para zakochanych, wpatrujących się w siebie. Gdyby dali tam kilka zdjęć byłoby o niebo lepiej. No, ale niestety, okładka nie zawsze jest idealna.

Ta część, tak samo jak poprzednia, została napisana prostym językiem. W miarę duże litery, dzięki którym łatwo i szybko się czyta. I liczba stron też jak najbardziej na plus. Według mnie idealna liczba stron to ok. 250-350. Nie jest to za dużo, ale też nie za mało. Zawsze gdy widzę, że książka ma ponad 500 stron trochę odechciewa mi się jej czytać (choć jest przeważnie warto). Więc od strony technicznej, wszystko bardzo dobre.

Na koniec zostawiłam fabułę. Wspominałam już w pierwszym akapicie, że spodobało mi się opisanie tutaj życia znanej osoby i jak sobie radzi w codziennym życiu. W pierwszej części była to walka o życie Mii, opisy sytuacji gdy ktoś do niej przychodził. Tutaj spodobało mi się też to, że co drugi rozdział był wspomnieniem. Choć w pewnych momentach się gubiłam, czy dany tekst jest wspomnieniem czy opisem tego co się teraz dzieje. Ale na dłuższą metę to był bardzo dobry pomysł. Książka mnie wciągnęła właściwie od pierwszych stron. Pani Forman, potrafi tak zrobić, żeby wciągnąć czytelnika od początku, co jest sztuką trudną. Zastanawia mnie tylko czy będą kolejne części. Skończyło się jakby miały być, ale równie dobrze można zostawić tak jak jest. Ja osobiście czuję niedosyt i czekam na informację o kontynuacji tych książek oraz czy zekranizują drugą część :)

Ocena: 9,5/10

Za możliwość zapoznania się z drugą stroną sławy oraz z wydarzeniami z życia sławnej Mii i Adama dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia :)

3 komentarze:

  1. Też bardzo polubiłam dziadków głównej bohaterki, więc szkoda, że ich nie ma. Mam nadzieję, że znajdę książkę w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od dawna kusi mnie ta seria, a Twoja recenzja tylko podsyciła mój apetyt

    OdpowiedzUsuń